Privacyreglement
Privacyreglement Logopedie Triangel Waddinxveen
Inleiding
De praktijk vindt het belangrijk dat de privacy van de patiënten goed is geborgd. Dit privacyreglement beschrijft hoe er wordt om gegaan met uw persoonsgegevens, waaronder medische gegevens.
Als u vragen heeft over het privacyreglement kunt hiermee terecht bij uw behandelaar. Ook kunt u een e-mail sturen naar info@logopedietriangel.nl of telefonisch contact opnemen met de praktijk, 06-12998854..
Artikel 1 Definities
In dit privacyreglement wordt aan onderstaande begrippen de navolgende betekenis gegeven:
Gegevens de gegevens die betrekking hebben op een persoon
Praktijk Logopediepraktijk Triangel, verwerkingsverantwoordelijke
Patiënt een patiënt van de praktijk
Verwerking een bewerking of geheel van bewerkingen met betrekking tot gegevens of geheel van gegevens al dan niet uitgevoerd via geautomatiseerde procedés, zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, structureren, opslaan, bijwerken of wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken door middel van doorzending of op andere wijze ter beschikking stellen, aligneren of combineren, afschermen, wissen of vernietigen van gegevens (artikel 4 lid 2 Algemene Verordening Gegevensbescherming)
Artikel 2 Toepasselijkheid
Dit privacyreglement is van toepassing op alle verwerkingen van persoonsgegevens door de praktijk die betrekking hebben op patiëntenzorg.
Artikel 3 Doelen
De praktijk kan de gegevens verwerken voor de volgende doelen:
- het verlenen van logopedische zorg;
- het declareren van verleende logopedische zorg bij de patiënt of zorgverzekeraar;
- ten behoeve van kwaliteitsdoeleinden;
Artikel 4 De gegevensverwerking
1. Om goede zorg te kunnen verlenen worden gegevens over de behandeling vastgelegd in een dossier. Uw behandelend logopedist heeft wettelijk een dossierplicht. De behandelingsovereenkomst vormt de grondslag voor het mogen verwerken van de gegevens. Alleen uw behandelend logopedist en anderen die rechtstreeks betrokken zijn bij uw zorgvraag hebben toegang tot de gegevens voor zover dat nodig is om goede zorg te kunnen verlenen. Daarnaast worden de gegevens gebruikt om de verleende zorg te kunnen declareren.
2. Als zorgaanbieder is de praktijk wettelijk verplicht te zorgen voor systematische bewaking van de kwaliteit van de geboden zorg. De gegevens kunnen daarvoor worden gebruikt. Er zullen daarbij niet meer gegevens verwerkt worden dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
3. Als uw gegevens gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek zal hiervoor voorafgaand om uw toestemming worden gevraagd, tenzij dat niet mogelijk blijkt en de wet toestaat dat de gegevens zonder toestemming van de patiënt worden gebruikt. Wij zullen in beide gevallen niet meer gegevens verwerken dan nodig is. Ook worden gegevens daar waar mogelijk gepseudonimiseerd of geanonimiseerd zodat deze niet (direct) herleidbaar zijn tot individuele personen.
4. Zorgverzekeraars met wie de praktijk een overeenkomst heeft controleren of gedeclareerde zorg rechtmatig is verleend. Zij kunnen in het kader van materiële controle inzage verlangen in dossiers. De praktijk is gehouden om hieraan medewerking te verlenen.
5. Uw gegevens worden niet met derden gedeeld, tenzij sprake is van een van de hiervoor genoemde situaties of als u ons hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.
Artikel 5 Beschrijving van de gegevens
De navolgende gegevens kunnen worden verwerkt:
- naam
- adres/contactgegevens
- geboortedatum
- BSN nummer en nummer legitimatiebewijs
- medische gegevens
- naam huisarts/andere zorgverleners
- gegevens van de ouder(s)/wettelijk vertegenwoordiger
- overige relevante persoonsgegevens
Artikel 6 Rechten
1. Als patiënt heeft u het recht te weten dat gegevens over u worden verwerkt. U wordt geïnformeerd hierover in algemene zin door middel van dit privacyreglement. De behandelend logopedist informeert u ook in specifieke gevallen, bijvoorbeeld als een brief aan de huisarts wordt gestuurd over de voortgang of einde van de behandeling.
2. U heeft als patiënt het recht op inzage in uw gegevens. Ook kunt u een kopie opvragen van het dossier waarin uw gegevens staan. Een verzoek tot inzage of kopie wordt zo snel als mogelijk in behandeling genomen. Een kopie wordt bij voorkeur ‘in handen’ gegeven, waarbij wordt gevraagd u te legitimeren met een geldig identiteitsbewijs. Deze voorzorgsmaatregel is om te voorkomen dat uw gegevens bij onbevoegden terechtkomen. Ook biedt het persoonlijk overhandigen de mogelijkheid om eventuele vragen te beantwoorden.
3. U heeft als patiënt het recht om rectificatie te verzoeken als sprake is van een onjuist- en/of onvolledigheid in uw gegevens. Eventuele onjuist- en/of onvolledigheden worden zo snel als mogelijk aan gepast.
4. Als u gegevens wilt laten vernietigen kunt u daartoe een verzoek indienen. Dit verzoek moet u schriftelijk indienen en indien het om medische gegevens gaat zo mogelijk de beweegredenen vermelden. De behandelend logopedist beoordeelt binnen drie maanden na het verzoek of tot vernietiging wordt overgegaan. Als er een zwaarwegende reden is om het verzoek niet in te willigen, bijvoorbeeld als het informatie betreft die van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de patiënt, kan besloten worden om niet tot vernietiging over te gaan. Als uw verzoek wordt afgewezen wordt dit gemotiveerd.
5. U kunt als patiënt een verklaring laten toevoegen aan uw dossier. U wordt verzocht om deze verklaring aan uw behandelend logopedist te overhandigen zodat dit aan uw dossier kan worden toegevoegd.
6. Bij het uitoefenen van rechten als beschreven in dit artikel geldt ten aanzien van minderjarigen en onder curatele gestelde personen het volgende:
- Betreft het een minderjarige tot 12 jaar dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger, doorgaans zijn dit de ouders, uitgeoefend;
- Betreft het een minderjarige in de leeftijd van 12 tot en met 15 jaar dan worden de minderjarige en diens wettelijke vertegenwoordiger uitgeoefend;
- Betreft het een minderjarige vanaf 16 jaar dan kan de minderjarige zelf de rechten uitoefenen;
- Betreft het een persoon die onder curatele is gesteld dan worden de rechten door de wettelijk vertegenwoordiger uitgeoefend.
Artikel 7 Bewaartermijn
1. Het dossier met behandelinformatie wordt gedurende vijftien jaar na afloop van de behandelingsovereenkomst bewaard, tenzij goed zorgverlenersschap met zich meebrengt dat de gegevens langer worden bewaard.
2. Voor dossiers met behandelinformatie van minderjarige personen geldt dat de bewaartermijn van vijftien jaar begint te lopen vanaf de leeftijd van 18 jaar.
3. In andere gevallen dan in dit artikel vermeld worden gegevens niet langer bewaard dan nodig is voor het doel.
4. Uitzondering op het voorgaande in dit artikel is van toepassing als op uw uitdrukkelijk schriftelijk verzoek gegevens zijn vernietigd.
Artikel 8 Geheimhouding
Er wordt vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om gegaan. Dit betekent dat gegevens niet aan derden verstrekt worden, behoudens de hierna genoemde uitzonderingen. Ook wordt een geheimhoudingsverplichting op gelegd aan externe partijen die de praktijk inschakelt ten behoeve van de logopedische zorg, zoals bijvoorbeeld leveranciers van software.
Uitzondering op de geheimhoudingsverplichting is uitsluitend mogelijk als:
- u hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven;
- het verstrekken van de gegevens noodzakelijk is voor een goede zorgverlening en de ontvanger, bijvoorbeeld de huisarts, eveneens betrokken is bij de zorgvraag;
- er zwaarwegende redenen zijn om het medisch beroepsgeheim te doorbreken, bijvoorbeeld als sprake is van een noodtoestand in de zin van een conflict van plichten of bij signalen die wijzen op kindermishandeling en/of huiselijk geweld; of
- de praktijk daartoe gehouden is op grond van een wettelijke verplichting of in een kracht van gewijsde gegane rechterlijke uitspraak.
Artikel 9 Informatiebeveiliging
Alle passende technische en organisatorische maatregelen zijn genomen die redelijkerwijs mogelijk zijn om de beveiliging van uw gegevens te waarborgen. Dit betreft onder meer:
(a) het gebruik van beveiligde en versleutelde verbindingen;
(b) het administratiesysteem voor patiëntendossiers dat gecertificeerd is voor zowel ISO 27001 als NEN 7510. Deze kwaliteitsnormen vormen een dwingende leidraad voor de administratieve zorgprocessen en dossiervorming en worden ieder jaar getoetst door een onafhankelijke auditor.
Artikel 10 Functionaris gegevensbescherming
De praktijk heeft geen functionaris gegevensbescherming aangesteld. De praktijkhouder, Annemieke Vergeer, houdt toezicht op de gegevensbescherming. Zij is op de hoogte van de AVG.
Artikel 11 Wijzigingen
De praktijk kan het privacyreglement eenzijdig aanpassen, bijvoorbeeld als de wetgeving wijzigt. U wordt in dat geval via onze website (www.logopedietriangel.nl) geïnformeerd.
Artikel 12 Klachten
Hoewel al het nodige is gedaan om uw privacy te borgen kan het zijn dat u niet tevreden bent over de wijze waarop uw gegevens worden verwerkt. Als u een klacht heeft kunt u dit bespreken met uw behandelaar / praktijkhouder. Deze is te bereiken op 06-12998854 of per e-mail info@logopedietriangel.nl. Ook kan schriftelijk een klacht worden ingediend bij Annemieke Vergeer, praktijkhouder. Adres: Limaweg 55i, 2743 CC Waddinxveen.
Het staat u te allen tijde vrij om uw klacht bij de Autoriteit Persoonsgegevens in te dienen.
Waddinxveen, 04-06-2019